Team St. Stefanus Wijnandsrade

“WE ZIJN ER NOG NIET, MAAR WE KOMEN ER WEL”

 

SCROLL OMLAAG

Achtergrond

Basisschool St. Stefanus uit Wijnandsrade telt 91 kinderen, 9 teamleden en drie units: groep 1 en 2, groep 3, 4 en 5 en groep 6, 7 en 8. Binnen de units werken leerkrachten en onderwijsassistenten intensief samen. John Bruls, voormalig directeur van basisschool St. Stefanus, is de man van het eerste uur van Onderwijs Anders Organiseren binnen de school. Over de keuze van werken in units in het kader van Onderwijs Anders Organiseren is iedereen tevreden: ouders en team. Toch liep het binnen het team niet bepaald soepel. Denk dan aan een optelsom van eilandjesgedrag, nauwelijks communiceren, gebrek aan waardering samengevat als: “Je leert de kinderen om samen te werken, maar we vergaten onszelf.” Tijd voor actie dus.

We hoorden van verschillende kanten goede geluiden over basisschool St. Stefanus in Wijnandsrade: frisse wind, samen de schouders eronder, bezig met een stevig traject, de energie is goed… Reden genoeg om een kijkje te nemen en te luisteren naar de verhalen.

samen en zelf verantwoordelijk

Amper een paar maanden later is er veel gebeurd. Hoewel nog pril, is het besef dat je als unitteam samen verantwoordelijk bent, goed doorgedrongen. Ook dat dat betekent dat je individueel aansprakelijk bent en dat je je niet langer kunt verschuilen achter ‘dat wist ik niet’ of ‘ik heb niemand gezien’. Iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn of haar eigen proces.

Aan het woord

Pim Hendrix

Pim Hendrix
leerkracht unit 3/4/5

Mariëlle Franssen

Mariëlle Franssen
onderwijs­assistent groep 3/4/5

Caroline Cuijpers

Caroline Cuijpers
leerkracht unit 1/2

Nicole Steijns

Nicole Steijns
onderwijs­assistent groep 6/7/8

Freek van der Bruggen

Freek van der Bruggen
interim-directeur (voor 16 uur p/w)

“Ik was het helemaal ontwend om zelf te mogen beslissen en mee te denken. Dat vertrouwen maakt me blij en geeft me veel energie.”

Caroline Cuijpers

platte organisatie

Van stevige hiërarchie is inmiddels geen sprake meer. “Vergeet de functies, we zijn allemaal teamleden,” wordt er gezegd bij het voorstelrondje. Op weg naar een zo plat mogelijke organisatie is het MT opgedoekt (“We zijn met z’n negenen…”). Freek neemt besluiten in overleg met het team. En de teamleden nemen de beslissingen die hun unit aangaan zelf. Op voorwaarde dat ze advies inwinnen bij de collega die expertise op dat gebied heeft en die er bij betrokken is. Freek: “Ik heb liever vertrouwen en dat het een keertje mis gaat, dan dat er geen vertrouwen is.”

“Onze zelfredzame leerling is een jonge wereldburger en een veerkrachtige, autonome ondernemer, die leert in een uitdagende en veilige omgeving”

Mission statement van de school

missie en visie

Het team gelooft heel erg in de lokale school en in de stevige band met de achterban. “Stefanus kan de school van de toekomst zijn, maar dan moeten we wel helder hebben waar we voor staan.” De taskforce missie en visie, bestaande uit teamleden met affiniteit met dit thema, werkte een voorstel uit en legde dat voor aan de rest van het team. Het samen werken aan een gemeenschappelijk doel doet kennelijk wonderen. We horen: “Je krijgt meer binding”, “We gaan nu allemaal voor hetzelfde” en “Er wordt je iets gevraagd en er wordt naar je geluisterd.” En misschien wel de mooiste: “We hebben hier zoveel ervaring en zoveel kundigheid in huis, er is een bonte mix van talenten hier. We ervaren nu pas hoeveel je samen kunt neerzetten. Dat geeft zoveel energie!”

feedback

Persoonlijk en direct feedback geven en krijgen is nieuw binnen het team. En pittig! Een van de gesprekspartners komt net uit zo’n feedbackgesprek en zindert nog even na: “Ik zeg weleens te snel wat, zo heb ik zojuist begrepen.” Maar het helpt wel. En bovendien, feedback krijgen (en geven) kan ook leuk zijn. Zo vertelde Freek begin dit schooljaar aan de ouders hoezeer hij onder de indruk was van de kwaliteit van de ouderavond (door het team georganiseerd). Van dat onverwachte compliment én het daaropvolgende spontane applaus voor het team, schoot Caroline bijna vol: “We weten zelf ook wel waarvoor we het doen, maar het is ontzettend fijn dat anderen dat ook zien en waarderen.”

wat speelt er en wie pikt het op?

Elke dinsdagmiddag zit het team bij elkaar. Niet de taken en de structuren bepalen de agenda en het werk, maar de behoeftes: ze inventariseren wat er speelt en wat er moet gebeuren en bepalen ter plekke wie wat oppakt. En dat schijnt veel lucht te brengen.

“Ik ben zo trots op wat we nu al, sinds het begin van dit schooljaar, bereikt hebben. Ik vertel er overal over, ook buiten het werk, omdat ik zo enthousiast ben.”

Pim Hendrix

elke ochtend samen briefing

Freek deed het voorstel: elke ochtend tien minuutjes even bespreken wat er allemaal speelt. Kop koffie erbij en samen de dag starten. Het team is eensgezind: “Je ziet elkaar even, hoort ook zaken die in de andere units spelen, je kunt makkelijk om hulp vragen. De briefing werkt super.”

gouden weken

De eerste zes weken van het schooljaar werken ze in Wijnandsrade hard aan groepsvorming: alles eruit halen in het kader van goed samenwerken en sociale redzaamheid. “Voor de kinderen werken we daar altijd al hard aan, maar nu steken we ook tijd en energie in onszelf en elkaar”. Vorig schooljaar werd met een gouden week afgesloten: de teamleden vierden hun verjaardagen samen met de kinderen op de meesters- en juffendag. De fietsenstalling en speelplekken netjes achterlaten, planken op het schoolplein beschilderen, een workshop groente en fruit volgen en natuurlijk feesten: de meesters en juffen lieten een ijskar komen!

De kop is eraf. “We zijn er nog niet,” zo maakt ‘team Wijnandsrade’ duidelijk. Onmiddellijk gevolgd door: “Maar we komen er wel!”