Van onderwijsassistent naar onderwijsondersteuner:

Wat komt daarbij kijken?

 

SCROLL OMLAAG

Op steeds meer plekken binnen INNOVO wordt het onderwijs in scholen op een andere manier georganiseerd: van klas naar unit, van leerkracht alleen naar samen met een team. Dat teamwerk vraagt om meer en andere competenties, ook van de onderwijsassistenten. INNOVO is in 2017 gestart met een traject dat van de onderwijsassistenten van vroeger de onderwijsondersteuners van nu moet maken. We vroegen Ashley Proosten, Donika Lushtaku en Glenn Verheijden naar hun ervaringen én hun verwachtingen.

feiten en cijfers 2018-2019

  • 60 onderwijsondersteuners zijn aangenomen.
  • 42 onderwijsondersteuners hebben het 3F examen Taal behaald.
  • 7 onderwijsondersteuners hebben deelgenomen aan het scholingstraject Taal en hebben daarna het examen 3F behaald.
  • 16 onderwijsondersteuners hebben deelgenomen aan de module didactiek en hun didactische vaardigheden verder ontwikkeld.
  • 24 INNOVO collega’s zijn gecertificeerde praktijkbegeleiders geworden van studenten ‘mbo 4 onderwijsassistent’ Leeuwenborgh.
  • Nieuw functieprofiel met aangepaste waardering.

“Je bent samen verantwoordelijk voor alle kinderen uit de unit. Dat betekent ook dat je op elkaar moet kunnen vertrouwen.”

Ashley proostenINNIEUWS

ASHLEY PROOSTEN
ERVAREN ONDERWIJSONDERSTEUNER | BS VALKENBURG

“In Valkenburg werken ze al vier jaar met units en teams, er is dus al veel ervaring. Ik werk hier nu ruim twee jaar. De drie onderwijsondersteuners zijn hier volwaardig lid van het team, we hebben duidelijke en concrete taken. Zo geven we bijvoorbeeld instructie in de groepen, we begeleiden de kinderen tijdens het verwerken van de opdrachten en als het nodig is, helpen we hen even op weg. We kijken de opdrachten na en bespreken de resultaten met de kinderen. Net zoals de leerkrachten zitten wij ook in verschillende werkgroepen en soms nemen wij de dagopening over. Ik werk fulltime, nu nog voor twee units: de jongste en de oudste kinderen. Dat is natuurlijk lekker afwisselend, maar ook wat rommelig, dus volgend schooljaar concentreer ik me op de groepen 7 en 8. Ons werk is heel breed, elke dag is anders.

Het werken in een team bevalt mij heel goed: je bent samen verantwoordelijk voor alle kinderen uit de unit. Dat betekent ook dat je op elkaar moet kunnen vertrouwen. Na schooltijd zijn er regelmatig bespreek- en evaluatiemomentjes. De didactiek module heb ik inmiddels afgerond, wellicht dat ik straks nog de module passend onderwijs ga volgen. Prima, hoe meer bagage hoe liever. We krijgen hier in Valkenburg regelmatig bezoekers over de vloer die komen kijken hoe wij hier werken. Mijn advies aan INNOVO is om meer voorbeelden te delen zodat mensen een beter beeld krijgen van wat het verschil is tussen onderwijsondersteuners en onderwijsassistenten. Ik denk ook dat het slim is om een netwerkgroep te starten van onderwijsondersteuners. We kunnen immers veel leren van elkaar.”

“Ik vond het heel interessant om de verhalen en ervaringen van anderen te horen.”

Donika

DONIKA LUSHTAKU
ONDERWIJSASSISTENT IN OPLEIDING TOT ONDERWIJSONDERSTEUNER | BS ST. PAULUS

In 2015 rondde Donika haar opleiding tot onderwijsassistent af. Ruim twee jaar werkt ze nu als onderwijsassistent bij basisschool St. Paulus in Heerlen. Vrijstelling voor de taalmodule kreeg ze afgelopen schooljaar niet, omdat die alleen zou gelden voor mensen die een bewezen taal niveau 3F hebben. Maar haar directeur vertelde haar over een alternatieve route, die INNOVO te bieden had: nog voor de start van de module al examen doen en zo bewijzen dat je wel degelijk over voldoende kennis bezit. Donika slaagde met vlag en wimpel voor het examen en kon de taaltraining dus overslaan. Voor de training didactiek toog ze acht woensdagmiddagen naar Leeuwenborgh: “Als onderwijsondersteuner ga je ook instructies geven aan de kinderen, vandaar deze module. In het begin vond ik het meer op pedagogiek lijken dan op didactiek, daar hebben we het ook over gehad. Naderhand werd dat beter.

Bij St. Paulus ben ik de enige onderwijsassistent, dus ik vond het heel interessant om de verhalen en ervaringen van anderen te horen. Ik zou toekomstige onderwijsondersteuners meer bij de opzet van zo’n module betrekken. We speelden situaties uit de praktijk na en dat werd gefilmd. Ik vraag me af of dat de meest effectieve manier van leren is. Ik denk dat het meer effect heeft als je je op je eigen school door de directeur of IB-er laat observeren in de praktijk en via het ontwikkelvenster de voortgang laat volgen. Het was overduidelijk dat wij een pilot volgden. Dat had voor- en nadelen. Ik vond het best vervelend dat er regelmatig iets veranderde in de module, maar van de andere kant: we konden ook regelmatig onze feedback geven en daar werd goed naar geluisterd.”

“Ik verheug me erop om deel uit te maken van een leuk en gemotiveerd team.”

glenn.

GLENN VERHEIJDEN
NET AFGESTUDEERD, KON METEEN AAN DE SLAG ALS ONDERWIJSONDERSTEUNER | BS ONDERSTEBOVEN IN MOORVELD & BS DE TRIANGEL IN ULESTRATEN

Glenn is nieuw bij INNOVO. Toch is hij geen onbekende: hij liep immers stage bij, achtereenvolgens, BS Franciscus in Bunde, bij BS De Triangel in Ulestraten en bij BS Ondersteboven in Moorveld. Hij heeft net te horen gekregen dat hij een paar dagen later al fulltime kan beginnen. Zijn sollicitatie bij INNOVO verliep heel soepel: “Ik heb een account aangemaakt bij RTC Baandomein, heb verschillende testen gemaakt en binnen een week kreeg ik een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek. Daarna volgde een TMA-onderzoek dat bestond uit maar liefst 312 vragen en een verificatiegesprek bij een extern bureau. Nog voordat ik officieel mijn diploma had gehaald, had ik al een baan. Uiteraard op voorwaarde dat ik zou slagen…” Tijdens het sollicitatiegesprek kwam de na- en bijscholing en het traject van onderwijsassistent en onderwijsondersteuner uiteraard ter sprake.

Glenn: “Dat spreekt mij zeker aan! Er valt nog heel wat te leren. De rol van onderwijsondersteuner is mij op het lijf geschreven. Ik ben een zelfstandig werkend en gemotiveerd persoon. Ik wil graag het beste uit een leerling halen. Ook houd ik van voldoende afwisseling in mijn werk en dat heb je bij deze functie zeker. Vergeet niet: ik heb al drie jaar mogen oefenen en ik vind het nog steeds superleuk. Ik verheug me erop om deel uit te maken van een leuk en gemotiveerd team. Ook verheug ik me erop om het beste uit de leerlingen te halen en ik ga er zeker ook voor zorgen dat ze een onvergetelijke schooltijd krijgen. Eerst maar eens beginnen. Ik ga snel een kijkje nemen wat de mogelijkheden voor na- en bijscholing zijn.”